"LMT rallija komandas" vēsture

"Latvijas Mobilā Telefona rallija komandas" saknes meklējamas pagājušā gadsimta 80-tajos gados, kad savas aktīvās sporta gaitas uzsāka Pēteris Neikšāns. Līdz 1990. gadam, kad aktīvā sportošana tika mesta pie miera, bija izcīnīti vērā ņemami panākumi gan autokrosā, gan motokrosā un rallijā. Neikšāns bija vairākkārtējs PSRS čempions autokrosā un 1990. gadā kā pirmais no Latvijas sportistiem stājās uz goda pjedestāla Eiropas autokrosa čempionāta posmā. Togad Eiropas meistarsacīkšu kopvērtējumā Pēteris Neikšāns palika ceturtais vieglo salonautomašīnu grupā un pēc sezonas aktīvajam autosportam tika teiktas ardievas, ironiski piebilstot, ka gan jau pēc gadiem pieciem viņš atgriezīsies:
Atgriešanās notika 1997. gadā, kad Latvijas čempionātā kartingā debitēja Pētera Neikšāna dēls Māris. Pirmais gads Māra autosportista karjerā sanāca spožs - zelta godalga Latvijas čempionātā un bronza Baltijas meistarsacīkstēs.
1998. gadā Māris debitēja autokrosā, bet viņa brālis Andis uzsāka kartinga gaitas. Abu brāļu Neikšānu lielais mērķis bija startēt Eiropas autokrosa čempionātā un cīnīties par uzvaru tajā posmā, kurš notiek tēvam piederošajā sporta kompleksa "Mūsa" trasē.
Kopš 1997. gada brāļu Neikšānu panākumu saraksts ir iespaidīgs - vairāki desmiti uzvaru un finišu uz goda pjedestāla Latvijas kartinga, autokrosa, rallijkrosa, autoteka un šosejas sacensībās. Septiņi Latvijas čempiona tituli, vairāk nekā desmit Latvijas meistarsacīkšu kopvērtējuma godalgu:
2002. gada sākumā abi brāļi Neikšāni izlēma, ka jāvirzās augšup pa autosportistu karjeras kāpnēm. Tika izlemts startēt rallijā. Iemesls? No autosporta tikai rallijā un pirmajā formulā ir pasaules čempionāti un katra sportista sapnis ir sevi no labākās puses pierādīt visaugstākās raudzes mačos - pasaules čempionātā.
2003. gads, kas Mārim Neikšānam bija pirmais pilnais gads rallijā, atnesa 20 gadus vecajam sportistam Latvijas čempiona titulu R1600 klasē. Pēdējos Latvijas meistarsacīkšu etapos sevi no labākās puses pierādīja arī 18 gadīgais Andis Neikšāns. Bija skaidrs, ka 2004. gadā komandai jāstartē jau pavisam citā kvalitātē.
Sākoties 2004. gada sezonai, brāļi Neikšāni tika ne tikai pie jaunas tehnikas, bet arī pie jauniem sponsoriem. Perspektīvos rallistus pamanīja Latvijas lielākais mobilo sakaru operators "Latvijas Mobilais Telefons SIA", noslēdzot ar sportistiem sponsorēšanas līgumu uz 2004. gadu un dibinot "Latvijas Mobilā Telefona rallija komandu". Tajā startēja divas ekipāžas. Māris Neikšāns / Edgars Utāns ar Latvijā pirmo "Super 1600" kategorijas automobili "Ford Puma S1600" kļuva par Latvijas čempioniem, uzvarot visos posmos, un izcīnīja Baltijas kausu. Paralēli tam Māris kļuva par Latvijas Čempionu junioru grupā. Ekipāža piedalijās arī Pasaules Čempionāta posmā Somijā, kur guva ļoti vērtīgu augsta mēroga sacensību pieredzi. Savukārt Andis Neikšāns / Māris Jēkabsons trasē devās ar to pašu "Lada Samara", ar kuru Māris 2003. gadā kļuva par Latvijas čempionu. Ekipāža izcīnija 3. vietu Latvijas Čempionāta kopvērtējumā un Andis ieguva 3. vietu Latvijas Čempionātā junioru grupā.
2005. gadā komanda spēra vēl vienu lielu soli uz priekšu. Andis Neikšāns, pateicoties savam lieliskajam sniegumam 2004. gada sezonā, tika pie jauna auto un jauna stūrmaņa. Andim tika uzticēti Ford Puma Super 1600 un Edgars Utāns. Savukārt Māris Neikšāns pārī ar Māri Jēkabsonu tika pie pilnpiedziņas turboautomašīnas – N4 klases Mitsubishi Lancer Evo 6. Diemžēl pārsēšanās uz jauno tehniku nesanāca viegla – sportiskajos rezultātos nebija tāda spožuma kā iepriekšējā gadā. Andis Neikšāns uzvarēja divos Latvijas čempionāta posmos AN2000 klasē un kopvērtējumā palika trešais. Savukārt Māris Neikšāns izcīnīja divas trešās vietas N4 klasē, kopvērtējumā palika piektais, lielākos panākumus gūstot Baltijas kausa ieskaitē, kur Neikšānam vecākajam bronzas medaļa. Sezonas lielākais panākums ir lieliskais rezultāts pasaules autorallija čempionāta posmā Somijā. Oranžā Ford Puma ar Andi Neikšānu pie stūres atkārtoja visu laiku augstāko Latvijas rallija sasniegumu, finišējot 30. vietā absolūtajā vērtējumā! Starp visām Super 1600 automašīnām latvietis finiša līniju sasniedza ar septīto labāko rezultātu. Bija skaidrs, ka 2006. gadā, kad abi piloti – Māris Neikšāns un Andis Neikšāns – sāks startēt ar jaunām mašīnām, viņi cīnīsies tikai un vienīgi par uzvaru.
2006. gadu «Latvijas Mobilā Telefona rallija komanda» uzsāka ar trim ekipāžām. Māris Neikšāns / Māris Jēkabsons startēja prestižākajā N4 klasē, Andis Neikšāns / Edgars Utāns ar Renault Clio brauca N3 kategorijā, bet Artūrs Priednieks / Jānis Kirkovalds ar Citroen Xsara Kit-Car mēģināja izcīnīt uzvaru Latvijas kausa izcīņā AR2000 klasē. Pirmajā rallijā – Vidzeme 2006 – visaugstāko rezultātu uzrādīja Anda Neikšāna duets, izcīnot otro vietu klasē un uzvarētājam zaudējot tikai pāris sekundes. Diemžēl Neikšāna un Priednieka ekipāžas izstājās tehnisku defektu dēļ. Otrajā rallijā – Sarma 2006 – tehnika pievīla Andi Neikšānu, bet Māris Neikšāns savā pēdējā sacīkstē ar veco Mitsubishi Lancer Evo VI bija trešais. Orto vietu AR2000 kategorijā izcīnīja Artūrs Priednieks. Drīz pēc ziemas sezonas komanda tika pie jauna Mitsubishi Lancer Evo IX automobiļa, kurš tika sagatavots sacīkstēm rekordīsā laikā un Māris Neikšāns / Māris Jēkabsons vasaras sezonu varēja uzsākt Lietuvā, izcīnot piekto vietu kaimiņvalsts čempionāta posmā. Nav slikti pirmajai sacīkstei ar Evo IX. Jau nākamajās sacensībās – rallijā Talsi 2006 – Māris cīnījās par uzvaru absolūtajā vērtējumā, tomēr avārija pēdējā ātrumposmā ļāva Neikšānam finišu sasniegt trešajā vietā. Andim Neikšānam – uzvara N3 klasē, bet Artūram Priedniekam diemžēl nācās izstāties. Rallijā Cēsis 2006 turpinājās Anda uzvaru gājiens N3 klasē, bet Māris atkal finišēja trešais Latvijas čempionāta ieskaitē N4 kategorijā. Pie uzvaras tika arī Artūrs Priednieks / Jānis Kirkovalds. Rallijā Kurzeme 2006 Māris Neikšāns izcīnīja otro vietu, bet Andim bija pa spēkam trešā uzvara pēc kārtas. Artūra Priednieka mašīna, neskatoties uz tehnikas defektiem, līdz finišam tika, nopelnot pāris vērtīgus ieskaites punktus Latvijas čempionātā. Latvijas Mobilā Telefona rallija komanda, vienību vērtējumā izcīnot trešo uzvaru pēc kārtas, izvirzījās vadībā Latvijas čempionāta kopvērtējumā. Nākamajās sacīkstēs – Dienvidigaunijas rallijā – Andim Neikšānam izdevās izcīnīt uzvaru N3 klasē, bet Māris Neikšāns N4 kategorijā bija astotais. Pirms sezonas nozīmīgākā starta – pasaules autorallija čempionāta posma Somijā – Māris Neikšāns izcīnīja uzvaru sporta kompleksā „Mūsa” notikušajā Rīgas Brīvostas kausa izcīņā. Māra pirmā uzvara ar pilnpiedziņas automašīnu! Savukārt pasaules čempionāta posmā pārsteidza Andis Neikšāns / Edgars Utāns – viņi visos ātrumposmos bija otrie labākie N3 klasē! Tikai avārija pēdējā pirmās dienas ātrumposmā liedza ekipāžai sacensības turpināt. Sezonas pirmspēdējais starts bija rallijs „Aukštaitija 2006”, kas noslēdza Baltijas kausa un Ziemeļeiropas (NEZ) čempionāta sezonu. Izcīnot trešo vietu N4 klasē, Māris Neikšāns nodrošināja Baltijas sudrabu. Artūram Priedniekam nācās piedzīvot avāriju, kuras rezultātā viņš bija spiests izlaist arī Latvijas čempionāta pēdējo posmu. Andim Neikšānam, kurš Lietuvā nestartēja, sezonas kopvērtējumā pienācās zelta godalgas gan N3 klasē, gan absolūtajā vērtējumā. NEZ čempionātā Andim Neikšānam sudrabs. Sezonu noslēdzošajās sacensībās – rallijā Latvija – nepiedalījās Priednieks un viņa vietu komandā ieņēma Artis Štrauss / Raimonds Tihonovs, izcīnot uzvaru N3 klasē! Māris Neikšāns cīnījās par uzvaru N4 klasē, taču tehnikas defekts lika Mārim samierināties ar otro vietu šajā rallijā. Andis Neikšāns finišēja otrais, kas būtu nodrošinājis viņam zelta godalgu čempionāta kopvērtējumā, tomēr pēcsacīkšu tehniskajā komisijā tika atklāts nenozīmīgs pārkāpums un ekipāža tika diskvalificēta. Rezultāts – sezonu Andis / Edgars noslēdza 3. vietā N3 klasē un 2. vietā junioru ieskaitē, Artūrs / Jānis palika trešie AR2000 klasē, bet abu Māru duetam – ceturtā vieta N4 klasē. Un pats galvenais – Latvijas Mobilā telefona rallija komanda pirmo reizi tās pastāvēšanas vēsturē izcīnīja uzvaru Latvijas čempionātā komandu vērtējumā!
2007. gada sezonu „Latvijas Mobilā telefona rallija komanda” uzsāka ar trim ekipāžām. Andis Neikšāns bija nomainījis stūrmani, automašīnu un pat klasi, kurā startē – viņa N4 kategorijas Mitsubishi Lancer Evo IX līdzbraucēja krēslā sēdās Pēteris Dzirkals. Māris Neikšāns/Māris Jēkabsons saņēma jaunu Mitsubishi Lancer Evo IX automašīnu, bet komandas trešās ekipāžas lomā tika pieaicināti Artis Štrauss/Raimonds Tihonovs. Sezonu komanda uzsāka vareni – rallijā „Sarma” Māra Neikšāna ekipāža izcīnīja savu pirmo uzvaru karjerā N4 klasē, bet Artis Štrauiss bija pārliecinoši ātrākais N3 klasē. Anda Neikšāna debija bija pārliecinoša – jau pirmajās sacīkstēs ceturtā vieta! Arī nākamais posms komandai sanāca lielisks – rallijā „Sigulda” Štrauss izcīnīja otro uzvaru pēc kārtas, bet Andis Neikšāns kāpa uz goda pjedestāla otrā pakāpiena. Diemžēl Māris Neikšāns bija spiests izstāties tehnikas defekta dēļ. Sezonas trešajā posmā Talsos neveiksme pašā pēdējā ātrumposmā piemeklēja divus „Latvijas Mobilā telefona rallija komandas” sportistus – Mārim Neikšānam pārsista riepa, Artim Štrausam elektronikas defekts un abi dodas mājup bez punktiem. Atkal iepriecināja Andis Neikšāns – sīvā cīņā pašā pēdējā ātrumposmā atkal izrauta otrā vieta! Ceturtajā posmā Cēsīs uz goda pjedestāla bija visas trīs „Latvijas Mobilā telefona rallija komandas” ekipāžas – Andis Neikšāns finišēja otrais, Māris Neikšāns trešais, bet Artis Štrauss, pat neskatoties uz iespaidīgu kūleni sacīkstes pirmajā dienā, tik un tā ierindojās otrajā vietā N3 klasē no uzvarētāja atpaliekot vien 34 sekundes. Piektajā posmā – rallijā „Kurzeme” – bez punktiem palika visas komandas ekipāžas – Andi un Arti pievīla auto dzinēji, bet Māris pieļāva pilotēšanas kļūdu un vairākas minūtes nevarēja dabūt automašīnu atpakaļ uz ceļa. Diemžēl motora defekts pārvilka svītru Arta Štrausa sezonai – viņš 2007. gadā trasē vairs tā arī neparādījās. Taču visi rallija „Kurzeme” kreņķi aizmirsās pasaules autorallija čempionāta posmā „Neste Oil Rally Finland”. Māra Neikšāna/Māra Jēkabsona ekipāža izcīnīja augstāko panākumu Latvijas rallija vēsturē, finišējot 20. absolūtajā vērtējumā un 3. N4 grupā! Māru triumfa gājiens turpinājās rallijā „Aukštaitija” Lietuvā – komanda pirmo reizi svinēja uzvaru kāda rallija absolūtajā vērtējumā! Ātrs bija arī Andis Neikšāns, taču viņa lielisko braucienu apturēja turbīnas sistēmas defekts, liekot zaudēt vairāk nekā minūti. Tomēr Andis nepadevās un galu galā pašā pēdējā ātrumposmā izrāva ceturto vietu N4 klasē. Pēdējā sezonas rallijā – „Latvija” – par čempioniem N4 klasē bija teorētiskas iespējas kļūt gan Mārim Neikšānam, gan Andim Neikšānam. Tomēr šoreiz pārsteigums – uzvarēt debijas sezonā – Andim nesanāca. Taču arī izcīnītā sudraba medaļa čempionāta kopvērtējumā ir lielisks un pat negaidīti augsts sasniegums, ņemot vērā, ka Andim šī bija debijas sezona ar N4 automašīnu, bet viņa stūrmanim Pēterim Dzirkalam – vispār pirmā sezona autorallijā sportista kārtā. Kopumā „Latvijas Mobilā telefona rallija komanda” gadu vērtēja kā lielisku – fantastiskais panākums Somijas rallijā, divas Māra Neikšāna uzvaras Latvijas čempionāta posmos, fantastiskais Anda Neikšāna sniegums debijas sezonā... Lielisks gads, kuru Latvijas čempionāta kopvērtējumā Andis noslēdza 2. vietā, Artis 3. vietā, bet Māris Neikšāns, tehnikas defekta dēļ nefinišējis pēdējā posmā, palika piektais.